Wednesday, May 7, 2014

Bank

Perbankan Islam adalah satu sistem perbankan berlandaskan lunas dan prinsip Syariah dan didukung oleh sistem ekonomi Islam. Mengharamkan pengambilan riba’ (mengumpul dan memberi faedah), pengenaaan kadar faedah yang terlalu tinggi kepada pinjaman dan perniagaan yang tidak halal di sisi Islam.





Islami Bank Bangladesh Limited adalah Usahasama Awam Berhad yang terlibat dalam perniagaan perbankan perdagangan berasaskan Syariah Islam di dalam pegangan saham asing sebanyak 63,09% dan mempunyai rangkaian cawangan terbesar (286 Cawangan) antara Bank sektor swasta di Bangladesh. Ianya telah ditubuhkan pada 13 Mac 1983 sebagai Bank Islam pertama di Asia Tenggara.
Bank ini telah disenaraikan di dalam Dhaka Bursa Saham Ltd dan Chittagong Bursa Saham Ltd.Modal yang dibenarkan adalah Tk. 20,000.00 Juta dan Modal Berbayar adalah Tk. 14,636.28 Juta serta mempunyai 33.686 pemegang saham pada 31 Disember 2013.


Bank ini telah ditubuhkan pada bulan April, tahun 1987 sebagai salah sebuah syarikat awam berhad di bawah Akta Syarikat 1913 untuk mengusahakan dan menjalankan semua jenis aktiviti perbankan, kewangan dan aktiviti perniagaan. Setiap transaksi dan operasi di bawah bank ini akan menjalani sistem pematuhan yang ketat mengikut prinsip-prinsip dalam undang-undang Islam (Syariah) yang berkaitan dengan aktiviti perniagaan khususnya untuk mengelakkan riba dalam kredit dan transaksi jualan. Sijil perniagaan telah dikeluarkan kepada bank ini pada 30 April 1987. Bank ini telah diberi kuasa oleh "Bangladesh Bank" untuk menjalankan perniagaan perbankan di Bangladesh berkuat kuasa dari 4 Mei 1987. Walau bagaimanapun, operasi perbankan sebenar bermula pada 20 Mei 1987.





Sebagai sebuah bank berkonsepkan islam, bank Al Arafah menyediakan perkhidmatan perbankan yang berkonsepkan ''state of art'' dalam konteks shariah. Antara ciri-ciri istimewa bank ini yang menjadikan ianya agak berbeza dengan bank-bank yang lain dalam sektor perbankan Islami adalah semua aktiviti bank ini dijalankan di bawah sistem keuntungan dan kerugian berdasarkan syariah islam untuk mengelakkan riba. Selain itu, pelaburan yang dilakukan akan sepenuhnya mematuhi syariah dan dipantau oleh Lembaga Pengarah Majlis Syariah serta usaha untuk menegakkan nilai-nilai islam daripada penubuhan sistem ekonomi yang wajar melalui pembebasan sosial dan pengagihan kekayaan yang saksama.






Bank Pembangunan Islam -Bangladesh (IDB-BISEW) ditubuhkan berikutan perjanjian antara Bank Pembangunan Islam, Jeddah, Arab Saudi, dan Kerajaan Bangladesh. IDB-BISEW menjanjikan pembiayaan, menggubal dan melaksanakan projek-projek dalam bidang pendidikan, pembangunan sumber manusia dan pengukuhan institusi.
Tujuannya adalah untuk mengubah penduduk yang besar ke dalam tenaga kerja yang produktif dengan mengukuhkan keupayaan teknikal mereka untuk menggunakan teknologi yang sedia ada dan baru muncul yang mengakibatkan pertumbuhan ekonomi yang mapan dan kesaksamaan.



 Shahjalal Islami Bank Limited (SJIBL) memulakan operasi komersialnya mengikut prinsip Syariah Islam pada 10 Mei 2001 di bawah Akta Syarikat Bank 1991. Pada 12 tahun yang lalu SJIBL telah mempelbagaikan liputan perkhidmatan dengan membuka cawangan baru di lokasi-lokasi yang berbeza, strategic dan penting di seluruh negara yang menawarkan pelbagai produk perkhidmatan kedua-dua pelaburan serta deposit. Perbankan Islam pada dasarnya bukan sahaja perniagaan perbankan FAEDAH PERCUMA, ianya turut berurusan produk perniagaan yang bijak dengan itu menjana pendapatan sebenar dan secara tidak langsung meningkatkan KDNK ekonomi. Lembaga Pengarah mendapat pengiktirafan tertinggi di dalam arena perniagaan di negara ini, Pasukan Pengurusan adalah kukuh dan memberi sokongan dilengkapi dengan pengetahuan profesional yang sangat baik di bawah pimpinan seorang veteran Banker En Farman R. Chowdhury.




No comments:

Post a Comment