Wednesday, May 7, 2014

Institusi Pendidikan

Pendidikan merupakan salah satu aspek yang terpenting dalam sesebuah Negara.  Pendidikan dilihat mampu mengubah negara kepada tahap yang lebih baik dari segi peningkatan ekonomi, budaya, politik, sosial, dan sebagainya.Menurut Al-Ghazali, proses pendidikan hendaklah merangkumi aspek intelek latihan jasmani serta pembinaan akhlak yang mulia, berani dan hormat -  menghormati. Oleh yang demikian aspek pendidikan telah wujud di bangladesh sejak sekian lama sebagai antara sebuah institusi yang terpenting di dalam penyebaran agama islam.






Samaawaat Sekolah Islam telah ditubuhkan pada tahun 1996 dan telah cemerlang dalam keputusan akademik sejak tahun 2008 apabila kumpulan pertama berjaya menamatkan O'Levels mereka di bawah IGCSE daripada University of London. Mereka kini yang mengikuti pengajian dalam pelbagai bidang Sains, Seni dan Perniagaan dalam banyak Universiti-universiti utama di Bangladesh.
Misi Samaawaat Sekolah Islam adalah untuk memberi yang  terbaik kepada semua melalui sistem pendidikan dalam persekitaran Islam yang menyenangkan dan merangsang. Kami berusaha untuk mencapai tahap pendidikan yang sangat baik dan cuba yang terbaik untuk menyemai adab Islam dalam diri pelajar sekolah untuk menjadi warganegara yang berguna.
Kurikulum Samaawaat Sekolah Islam menyediakan pelajar muda dengan asas pendidikan yang kukuh dalam Bahasa Inggeris, Bahasa Bangla, Matematik, Sains, Geografi, kajian sosial, Islam dan kajian al-Quran. Terdapat juga satu pilihan untuk Hifz Al-Quran-ul selain kurikulum bahasa Inggeris biasa.



  • International Islamic University Chittagong - http://www.iiuc.ac.bd




Universiti Islam Antarabangsa Chittagong ( IIUC ) adalah salah sebuah universiti swasta yang telah diluluskan oleh Kerajaan di Bangladesh. Pertubuhan Universiti  ini adalah sebagai sebuah organisasi sukarela yang berorientasikan bukan politik dan bukan keuntungan yang berdaftar dengan Kerajaan Republik Rakyat Bangladesh di dalam Akta Pertubuhan XXI 1860. Amanah ini rasa perlu untuk universiti di bawah inisiatif swasta memandangkan ketiadaan institusi pengajian tinggi berkonsepkan visi hidup Islam di dalam sektor awam. Idea asal penubuhan universiti ini adalah pada tahun 1990, Tabung Amanah membincangkan konsep universiti Islam swasta dengan sekumpulan cendekiawan, pemikir Islam, dan pendidik , dari dalam dan luar negara . Hal ini adalah disebabkan personaliti Islam yang wujud dengan meletakkan idea-idea mereka , tenaga dan memenuhi keperluan lain. Pada tahun 1992 sebuah organisasi utama dipanggil Universiti Islam Chittagong Amanah ( IUCT ) ditubuhkan di bawah naungan badan ini dan dengan rahmat Allah (SWT) , sebuah institusi pengajian tinggi di bawah nama Universiti Islam Chittagong mendapat kelulusan Kerajaan pada 11 Februari , 1995 dan Universiti ini telah ditubuhkan dengan sewajarnya pada tahun yang sama .Pada tahun 2000 Universiti Islam Chittagong ( IUC ) telah dinaikkan taraf ke Universiti Islam Antarabangsa Chittagong ( IIUC ) , dengan itu ianya dapat memberi perkhidmatannya kepada ummah secara amnya. 






Penubuhan Ahsanullah Universiti Sains dan Teknologi adalah sebagai pusat utama kecemerlangan dalam bidang sains, kejuruteraan dan teknologi dengan mencipta dan memindahkan pengetahuan dengan sentuhan manusia untuk generasi muda akan datang serta meningkatkan kualiti hidup di Bangladesh.
Misi Universiti Ahsanullah Sains dan Teknologi adalah untuk membangunkan sumber manusia dalam bidang sains, kejuruteraan dan teknologi untuk memenuhi keperluan yang sentiasa berubah dalam masyarakat mengikut perspektif dunia yang sangat kompleks.Ianya bertujuan menghasilkan graduan berkualiti yang dipenuhi semangat nilai-nilai etika dan dilengkapi dengan pengetahuan dan kemahiran yang sesuai untuk perkembangan pantas supaya mereka boleh menghadapi cabaran kerjaya di mana sahaja mereka berada dan menyumbang kepada pembangunan sosial dan ekonomi di negara ini dengan cara mereka sendiri.






Bangladesh Islami Universiti (Biu) telah ditubuhkan pada tahun 2005,Universiti ini ditubuhkan dengan misi sebagai sebuah institusi yang ideal bagi pendidikan tinggi dan penyelidikan dalam sektor swasta di Bangladesh. Tabung Amanah adalah sebuah pertubuhan sukarela bukan politik dan bukan keuntungan, yang berdaftar dengan Kerajaan Republik Rakyat Bangladesh.
Misi Biu adalah untuk mengembangkan pendidikan serta mewujudkan dua aliran iaitu agama pendidikan serta moden dalam cahaya Islam. Pencipta  Agung, Allah s.w.t yang mahu kesedaran rohani memberi kebebasan kepada akal manusia dan imaginasi. Terdapat empat sumber pengetahuan yang digunakan dalam konsep asas manusia dan semuanya adalah hubungan dengan Allah dan seluruh alam semesta.




Universiti Islam adalah salah satu universiti awam yang utama di Bangladesh dan sebuah institusi pendidikan yang utama di bahagian barat daya negara ini. Ianya merupakan pusat antarabangsa utama bagi integrasi yang sangat baik seperti Pengajian Islam, Pengajian Am serta Pengajian Sains Moden dan Teknologi. Universiti ini menyediakan pelajar-pelajar tempatan dan luar negara dengan kemudahan pengajian ijazah pertama, penyelidikan pascasiswazah dan pengajaran. Taraf pengajaran adalah tinggi dan kemudahan kedua-dua bagi aktiviti akademik dan kurikulum adalah berkualiti.
Universiti Islam telah memulakan aktiviti akademik pada 28 Jun 1986, kini kira-kira 10 ribu pelajar biasa yang belajar di 22 Jabatan Akademik di bawah lima Fakulti. Antara Fakulti yang ada seperti Fakulti Teologi dan Pengajian Islam, Fakulti Ilmu Kemanusiaan & Sains Sosial, Fakulti Undang-Undang dan Syariah serta lain-lain lagi. Objektif utama adalah untuk mewujudkan Universiti Islam yang bertujuan mengadakan peruntukan bagi arahan dalam teologi dan lain-lain bidang Pengajian Islam dan fiqh. 


Darul Ihsan Universiti adalah sebuah institusi semata-mata bukan keuntungan pendidikan. Seperti Universiti swasta lain di negara ini, ia juga sedang dibangunkan dengan menggunakan wang atau sumbangan yang disediakan melalui lebihan ditolak yuran dan derma daripada  pihak perseorangan serta institusi pelajar dari dalam dan luar negara. Penyumbang utama di dalam penubuhan Universiti ini adalah Profesor Dr Syed Ali Ashraf sendiri.
Darul Ihsan Universiti adalah Universiti Swasta pertama di Bangladesh, di sini ada beberapa peristiwa yang berhubungan dengan kelahiran Darul Ihsan University. Ianya mengambil masa yang lama sebelum penubuhannya dimana bermula pada Mac 1958 Profesor Dr Sayed Ali Ashraf, Ketua Jabatan Bahasa Inggeris Universiti Karachi, dicadangkan untuk menggalakkan dan membangunkan Universiti Swasta di negara-negara kurang maju. Dalam mesyuarat yang diadakan di Karachi University dengan ahli pendidikan terkenal serta profesional tempatan dan luar negara. Profesor Ali Ashraf juga menyatakan bahawa Universiti Swasta di negara kurang maju akan bertindak sebagai alat untuk kemakmuran ekonomi dan kestabilan politik. Cadangan serta idea dalam mempromosikan penubuhan Universiti sektor swasta telah diterima sebulat suara oleh ahli pendidikan terkenal dan professional yang hadir dalam mesyuarat tersebut.
Penubuhan Darul Ihsan Universiti berlaku pada tahun 1989 di Savar Kampus dengan kehadiran orang kenamaan asing dan tempatan . Majlis konvokesyen pertama telah diadakan di Savar pada 13 Mac 1997 dan Ijazah Sarjana Muda, Sarjana dan Doktor Falsafah darjah telah diberikan kepada 442 pelajar oleh Canselor, Universiti Darul Ihsan dan Presiden Republik Rakyat Bangladesh.




Universiti Islam Teknologi yang ditubuhkan pada tahun 1978 mula dikenali sebagai Pusat Islam Teknikal, Latihan Vokasional dan Penyelidikan (ICTVTR). Ia telah dicadangkan pada Persidangan ke - 9 Islam Menteri-menteri Luar (ICFM) yang diadakan di Dakar, Republik Senegal pada 24-28 April 1978. Penubuhan IUT di Dhaka, Bangladesh kemudiannya diluluskan oleh menteri-menteri luar. Semua ahli-ahli Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) bersetuju untuk bekerjasama bagi pelaksanaan projek tersebut.Universiti Islam Teknologi atau IUT adalah sebuah institusi pendidikan dan penyelidikan di Bangladesh yang dibiayai oleh "Organization of the Islamic Conference" (OIC.) Universiti ini dianggap sebagai salah satu institusi berprestij terkemuka bagi bidang kejuruteraan dan pendidikan teknikal di Bangladesh. Objektif utama IUT adalah untuk menyumbangkan idea dalam membangunkan sumber manusia negara-negara anggota OIC, terutamanya dalam bidang kejuruteraan, teknologi dan pendidikan teknikal. IUT menerima wakaf terus dari negara-negara anggota OIC dan menawarkan biasiswa kepada pelajar dalam bentuk pengajaran kelas tuisyen secara percuma, asrama, penginapan dan ubatan. Kampus estetik ini direka oleh arkitek Turki Pamir Mehmet,yang juga graduan MIT.




Konsep dan cara hidup islam dipelihara seperti permata yang bernilai di dalam laman suci Al-Qur'an dan Al-Hadis. Lelaki dan wanita boleh merealisasi konsep-konsep dalam kehidupan praktikal mereka hanya apabila mereka mengetahui suruhan dan pengajaran yang terdapat dalam Al-quran dan hadis. Satu perkara yang menjadi kebimbangan apabila sebilangan besar rakyat Bangla tidak berbahasa dengan betul dalam bacaanayat suci Al-Quran dan Sunnah . Terdapat banyak sebab-sebab yang boleh berlakunya perkara sedemikian..Oleh sebab itu, insitut ini memainkan peranan yg sangat penting bagi memberi pendidikan kepada anak-anak warga bangladesh. Kesungguhan mereka untuk mencapai tugas yang mulia ini memberi inspirasi kepada kita untuk mengasaskan Pusat Islam Bangladesh di sana.



Bangladesh Islamic Thought (BIIT) adalah pemikir yang terlibat dalam penyelidikan dan kajian mendalam untuk mensintesis pendidikan, kebudayaan dan etika. Ia telah ditubuhkan pada tahun 1989 sebagai sebuah pertubuhan bukan kerajaan. Antara program perkembangan islam yang telah dijalankan seperti Kursus Latihan Guru Bahasa Arab untuk Golongan yang Bukan Arab Saudi ,Forum 'Sistem Pendidikan Madrasha di Bangladesh: Mana Kami Hari ini dan Masa Hadapan' , Laporan Perbankan Islam Pembangunan Produk serta lain-lain lagi. Institusi ini wujud melalui inisiatif sekumpulan ulama, pendidik dan ahli akademik untuk mewujudkan program yang ingin dijalankan demi mengharmonikan pendidikan, kebudayaan, pemikiran politik dan ekonomi, moral dan etika. Meraka merasakan bahawa keperluan terhadap penguasaan ke atas disiplin dan pada masa yang sama pemahaman yang mendalam daripada Corak Ilahi ditubuhkan pada ciptaan-Nya oleh Allah (SWT).

















No comments:

Post a Comment