Wednesday, May 7, 2014

NGO ( Non-governmental organization )

NGO ( Non-governmental organization ) ataupun Pertubuhan Bukan Kerajaan ini merupakan pertubuhan yang ditubuhkan oleh sesebuah pihak swasta tanpa mempunyai hubungan dengan mana-mana pihak kerajaan. Terdapat beberapa Pertubuhan bukan kerajaan yang diiktiraf di Bangladesh yang telah banyak memberi sumbangan di dalam perkembangan islam di sana.

Anjuman Mufidul Islam (AMI) - http://amibd.org/




Memberi bantuan kepada anak-anak yatim, janda, miskin, kurang upaya, daif dan lain-lain. Pertubuhan ini juga adalah bertujuan untuk membuat perkiraan serta mengintegrasikan masyarakat agar lebih patriotik, produktif dan bertanggungjawab kepada negara. Selain itu ianya juga bertujuan untuk mengatur pelepasan kecemasan negara, Memberi perkhidmatan kesihatan secara percuma kepada orang-orang miskin dan yang memerlukan tanpa mengira kasta, kepercayaan dan agama dan untuk menguruskan pengebumian orang islam yang tidak di tuntut . mereka juga membuat pengagihan pakaian baru kepada orang-orang yang kurang bernasib baik semasa Hari Rayaserta menjalankan aktiviti-aktiviti kemanusiaan yang lain sama ada di dalam ataupun di luar Bangladesh dimana ianya adalah selaras dengan prinsip-prinsip dan objektif Anjuman.


Dar Al - Khair - http://www.daralkhair.com/





Ditubuhkan pada tahun 1985 untuk menyesuaikan diri dan pembayaran serta bantuan dari Allah yang Maha Besar oleh Dr Ali Abdul-Hamid Abu al-Khair. Beliau dilahirkan pada tahun 1957 , memberi penekanan kepada buku pertama Allah Al-Quran dan kemudian membuat kajian terhadapnya. Buku yang dihasilkan ini adalah baik dengan warisan Islam, kemanusiaan, sastera, sains, moral, dan al-Quran semua ukuran dan warna menggantikan penjagaan rumah. Selain itu Al-Quran serta guru al-Quran yang menunjukkan pendidikan secara langsung melalui setiap pendidikan halaman peraturan dioptimumkan untuk pembaca baru dengan satu peraturan asas diberikan penterjemahan maka mereka telah menyediakan glosari penyelidik di bahagian belakang karya ini, dan glosari topik Al-Quran secara umum dan topik asas khususnya. Pertubuhan ini adalah lebih berasaskan kepada Al-Quran sebagai pendoman hidup manusia di sepanjang kehidupan seharian kita.


Islamic Relief Bangladesh - http://www.irwbd.org/


Islamic Relief, Bangladesh adalah Pertubuhan Pembangunan Antarabangsa yang ditubuhkan pada tahun 1984 dan berdaftar dengan suruhanjaya amal kerajaan UK. Ia mempunyai status perundingan dengan PBB Majlis Ekonomi dan Sosial. Pertubuhan ini adalah ahli-ahli Konsortium Agensi Kemanusiaan British (CBHA), Bencana Jawatankuasa Kecemasan (DEC), Gabungan Eropah Pembangunan dan NGO Relief (CONCORD), British Luar Negara NGO Pembangunan dan Antarabangsa Palang Merah dan Bulan Sabit Merah pergerakan. Islamic Relief, Bangladesh mula berkhidmat di Bangladesh tanpa mengira bangsa, agama, etnik dan jantina dan terlibat dalam pembinaan negara sejak tahun 1991. Islamic Relief bertujuan untuk menggalakkan memperkasakan ekonomi dan sosial yang berterusan dengan bekerja dengan masyarakat tempatan ketika waktu bencana serta melalui program pembangunan dalam sektor hak kanak-kanak, jantina, air dan sanitasi, pendidikan, mata pencarian yang mampan dan pengurangan risiko bencana.

Pertubuhan ini telah di ilhamkan oleh agama Islam dan berpandukan nilai-nilai kemanusiaan, kita membayangkan sebuah dunia yang prihatin di mana masyarakat diberi kuasa, tanggungjawab sosial dipenuhi dan orang bertindak balas sebagai salah kepada penderitaan orang lain.

North American Bangladesh Islamic Community (NABIC) - http://nabic.org/



NABIC telah ditubuhkan pada tahun 1990 Pada mulanya, ia adalah untuk menjadi rangkaian kumpulan profesional berfikiran sumber Islam yang akan menentang segala serangan intelektual oleh golongan "sekular" di Bangladesh mengenai Islam dan umat Islam melalui tulisan, seminar, ceramah, dan lain-lain. Tujuannya adalah untuk menjadi gaya alternatif kepada berasaskan politik Islam yang sedia ada dan politik bukan Islam.
Visi institusi ini adalah untuk menjadi contoh dalam melayani Bangladesh dan rakyat warisan Bangladesh di Amerika Utara sebagai sebahagian daripada umat Islam dan umat manusia itu.Matlamat utama mereka adalah untuk menggalakkan kesedaran dan amalan Islam di kalangan umat Islam warisan Bangladesh di Amerika Utara. Selain itu mereka juga ingin berkhidmat kepada rakyat warisan Bangladesh di Amerika Utara dan menyatukan rakyat warisan Bangladesh di Amerika Utara dengan kebajikan Bangladesh. Hal ini juga akan memudahkan dialog, pemahaman serta kerjasama di kalangan kumpulan-kumpulan Islam yang berbeza dan antara Islam dengan segmen lain orang warisan Bangladesh di Amerika Utara.


Association of Muslim Welfare Agencies In Bangladesh (AMWAB) - http://www.amwab.org/




AMWAB adalah sebuah badan tertinggi daripada NGO dan CBO yang berakar umbi di Bangladesh, pada masa ini lebih daripada 320 NGO yang bekerja dengan keahlian AMWAB. AMWAB menyediakan sokongan pembinaan kapasiti untuk pertubuhan-pertubuhan anggota. Antara program yang telah diwujudkan adalah seperti pembinaan kapasiti dan projek-projek termasuk Pembangunan Sumber Manusia, Latihan Pengurusan Strategik, Rangkaian, Pembiayaan, aktiviti dakwah (Advokasi), Seminar, Simposium, Bengkel, Penyelidikan dan Penerbitan. AMWAB juga telah membuat koleberasi bersama Muslim Aid UK Bangladesh, Yayasan Zakat Amerika Bangladesh, Kesatuan NGO Dunia Islam (UNIW), Persatuan Dunia Pertubuhan Bukan Kerajaan (WANGO), Bangladesh Suruhanjaya Pilihan Raya (BEC).

      1.      Dhaka Ahsania Mission - http://www.ahsaniamission.org.bd/



Fungsi DAM sejak 1958 adalah mengejar matlamat pengasas pembangunan sosial dan kerohanian masyarakat manusia secara keseluruhan. DAM berfungsi untuk meningkatkan kapasiti rakyat untuk memaksimakan penggunaan potensi dalaman mereka dalam memenuhi keperluan hidup. Tujuan utama adalah meningkatkan keadaan kehidupan rakyat terutama yang kurang bernasib baik. Pendekatan utama yang diambil adalah memudahkan akses peningkatan kumpulan sasar dan masyarakat untuk perkhidmatan yang mana mereka berhak menerimanya. Pelbagai program yang telah dilakukan dalam membangunkan amalan baik boleh diulangi untuk bekerja dengan rakyat, masyarakat, kerajaan dan entiti korporat di peringkat kebangsaan dan antarabangsa. Antara program pembangunan yang telah diwujudkan adalah seperti Pendidikan, kehidupan, Pembiayaan Mikro, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim, Pengurangan Risiko Bencana dan lain-lain lagi.

No comments:

Post a Comment