Wednesday, May 7, 2014

Institusi Hisbah

Institusi hisbah merupakan satu bentuk institusi yang terkenal dan pernah diamalkan semasa zaman permulaan islam satu ketika dahulu. Meskipun istilah hisbah ini mungkin jarang didengar dan diguna pakai secara meluas tetapi pelbahai nama institusi lain yang berlandaskan konsep dan pengamalannya sudah wujud Dari segi bahasa di dalam kitab ’Muhadarah Fi Nizam Al-Qada’ Fi Al-Islam menjelaskan hisbah bermakna ihtisab iaitu meneliti, mentadbir, melihat, mencegah atau menahan seperti mencegah seseorang daripada melakukan kemungkaran atau mendapat balasan seperti seseorang melakukan kebaikan untuk mendapat balasan daripada Allah. Manakala dari segi istilah Al-Ghazali dalam Ihya’ Ulum ad-Din berpandangan hisbah sebagai satu gambaran yang lengkap dan menyeluruh tentang perintah melakukan ma’aruf dan mencegah mungkar.






Selepas kemunculan Bangladesh sebagai sebuah negara merdeka pada 16 Disember 1971, pasukan polis yang sedia ada tidak diperlukan lagi. Polis di Bangladesh diubahsuai dan membentuk semula sebagai Bangladesh Polis dan mengambil alih peranan pasukan polis negara . Bangladesh Polis bertanggungjawab terutamanya untuk mengekalkan keamanan dan ketenteraman, perlindungan nyawa dan harta rakyat serta mencegah dan mengesan jenayah di setiap negeri ini. Peranan tradisional polis di Bangladesh telah mengalami perubahan yang ketara selepas pembebasan . Peranan polis, pada masa ini, tidak lagi terhad untuk memelihara undang-undang dan peraturan serta mencegah dan mengesan jenayah. Bagi memenuhi keperluan negara yang merdeka dan membangun, polis kini perlu memainkan peranan penting dalam proses pembangunan dengan menyediakan keselamatan asas yang diperlukan untuk pertumbuhan ekonomi yang berterusan di negara ini . Polis juga memberi sumbangan ketara dalam bidang ini dengan menyimpan di bawah kawalan ekonomi dan tekno- jenayah yang membantut proses pembangunan. Seterusnya adalah memainkan peranan penting dalam pengurusan bencana , alam sekitar , eko-pelancongan , pemuliharaan bio -kepelbagaian dan sebagainya, yang telah mendapat kesan besar kepada ekonomi dan pembangunan negara.








Kementerian ini telah ditubuhkan pada 25 Januari 1980. Kementerian ini telah dinamakan sebagai Kementerian Hal Ehwal Agama dan Endowmen pada 8 Mac, 1984 dan kemudiannya dinamakan semula sebagai Kementerian Hal Ehwal Agama pada 14 Januari 1985. Visi Kementerian adalah untuk meningkatkan hal ehwal agama dan ianya berfungsi untuk menyumbang di dalam pembangunan negara melalui pembangunan sumber manusia dan bekerja melalui persaudaraan, nilai-nilai, kepercayaan agama di kedua-dua peringkat kebangsaan dan antarabangsa.








No comments:

Post a Comment